Nie stosuj soli drogowej!
Nie stosuj soli drogowej!
Niszczy buty, zżera karoserię, szkodzi roślinom i zagraża zwierzętom. Powoduje również przebarwienia nawierzchni. Sól drogowa to najpopularniejszy i najtańszy środek do zwalczania lodu i śniegu – jest jednak bardzo szkodliwa. W krajach skandynawskich całkowicie zakazano jej używania. W Polsce dopiero niektóre miasta wprowadziły taki zakaz. Podpowiadamy, dlaczego nie stosować soli drogowej i co wybrać zamiast, kiedy lód pojawi się na drodze.
Destrukcyjne działanie soli drogowej
Chlorek sodu (NaCl) to główny składnik soli drogowej, który bardzo negatywnie oddziałuje na środowisko. Powoduje silny wzrost stężenia soli w glebie, uniemożliwiając roślinom pobieranie wody, przez co usychają i obumierają. Ponadto wpływa na wzrost pH oraz wymywa z gleby składniki odżywcze, takie jak fosfor, wapń i potas. Czy wiesz, że w wyniku stosowania soli drogowej uschło co najmniej 15% drzew przydrożnych?*
Napływ jonów sodu i chlorków jest także bardzo szkodliwy w bezpośrednim kontakcie z betonowymi elementami infrastruktury drogowej. Sól, którą powszechnie posypuje się oblodzone drogi, odbarwia i uszkadza nawierzchnię (kostkę brukową, gres, płyty chodnikowe, itp.), wywołując różne zmiany w strukturze betonu – prowadzi m.in. do naprężeń i pęknięć.
O czym na pewno przekonało się wielu kierowców, sól drogowa niszczy samochody. Skoncentrowany chlorek sodu reaguje z metalowymi częściami karoserii pojazdu, przyspieszając korozję aluminiowych części. Na zgubne działanie narażone są szczególnie felgi, lakier oraz mocno wyeksploatowane ogumienie. Należy być czujnych, gdyż osadzająca się między blokami sól może znacząco osłabić integralność opony.
Do zwolenników soli drogowej nie należą także właściciele zwierząt domowych, którzy najlepiej wiedzą, jak chlorek sodu rani łapy czworonogów. Sól niszczy delikatną skórę kończyn psów i kotów, wywołując podrażnienia oraz ból. Co więcej, wylizywana przez zwierzęta, przedostaje się do ich układów pokarmowych.
W kwestii środowiska warto wziąć pod uwagę fakt, że sól drogowa trafia w końcu do kanalizacji deszczowej, skąd przedostaje się do wód powierzchniowych lub przedostaje się do zasobów wody gruntowej. Oznacza to, że zwiększa zasolenie wód, zagrażając organizmom wodnym Ekolodzy biją na alarm, że związek chemiczny NaCl powoduje wymieranie ryb, jak również ogranicza funkcje życiowe płazów, takich jak: ambystoma plamista, salamandra plamista, traszka czy żaba drzewna.
Alternatywa dla soli drogowej
Skutecznym zamiennikiem soli drogowej jest Ice STOP środek na lód i śnieg. To silnie higroskopijny preparat, którego skład oparto na chlorku magnezu – związku chemicznym znacznie przyjaźniejszym dla środowiska. ICE STOP wykazuje wysoką efektywność podczas mrozów, zwalczając oblodzenie, nawet kiedy temperatura sięga -30°C. Warto zaopatrzyć się w ten preparat zimą, ponieważ:
- Nie szkodzi korzeniom roślin
- Nie powoduje przebarwień nawierzchni
- Nie niszczy obuwia
- Nie zagraża zwierzętom domowym
- Nie jest tak bardzo korozyjny jak sól
- Jest nawet 10 razy wydajniejszy niż sól drogowa.
Zastosowanie 1 kg chlorku magnezu odpowiada 10 kg soli drogowej.
Podsumowując, kiedy ślisko na drogach lepiej wybrać środek przeciwoblodzeniowy, który nie zawiera w składzie chlorku sodu. Naszą propozycją jest ICE STOP marki Ogród Start. Preparat ten jest dużo lepszy niż sól drogowa i cieszy się rosnącą popularnością wśród ogrodników.
*Munck I. A., Bennett C. M. Camilli K. S., Nowak R. S., Long-term impact of de-icing salts on tree health in the Lake Tahoe Basin: Environmental influences and interactions with insects and diseases, Forest Ecology and Management 2010, 260, 1218-1229.